سلامت نوزاد, مجله اینترنتی

نشانه های نوزاد سالم چیست؟

نوزاد سالم - فروشگاه سیسمونی بی بی کالا

نشانه ای نوزاد سالم چیست؟ آیا مطمئن نیستید که نوزاد شما به اندازه‌ی کافی شیر می‌خورد، خواب کافی دارد و یا مراحل مهم رشدیِ خود را تا اینجا به خوبی طی کرده است یا نه؟ 9 نشانه‌ سلامت نوزاد که در این مقاله از سایت بی بی کالا (فروشگاه آنلاین سیسمونی) ذکر می‌کنیم به شما اطمینان خاطر خواهد داد که نوزاد سالمی دارید.

نشانه های سلامت نوزاد

افزایش تدریجی مهارت های حرکتی

نوزادان بعد از یک ماهگی به تدریج می توانند بدن خود را نگه دارند و شما باید زمان مفیدی برای تمرین دادن ماهیچه ها خارج از گهواره و صندلی برای آنها فراهم کنید. تاخیر در مهارت های حرکتی می تواند نشانه ای از اختلالات رشدی گوناگون باشد. در صورت وجود هر نوع مشکل هرچقدر زودتر برای رفع تاخیرهای حرکتی اقدام کنید از آسیب های بعدی نیز بیشتر جلوگیری خواهد شد.

حتماً بخوانید: ورزش های مناسب دوران بارداری

عوض کردن 8 تا 10 بار پوشک در طول روز

این کار نشان می دهد که وزن کودک در حال افزایش است و به خوبی شیر می خورد. برای اینکه مطمئن شوید که آیا نوزادتان به خوبی وزن اضافه کرده است یا نه بهتر است نزد پزشک اطفال بروید. تعداد دفعاتی که پوشک نوزاد را عوض می کنید، درباره سلامت سیستم گوارش او نیز به شما اطلاعات می دهد.

سلامت نوزاد - بی بی کالا

نوزاد سالم سعی می‌کند با شما ارتباط برقرار کند

معمولا اولین لحظات تماس چشمی او با شما زمانی اتفاق می‌افتد که یک‌ماهه است، اولین لبخند حدود دوماهگی، غان‌و‌غون کردن در سه‌ماهگی و خندیدن با صدا در چهارماهگی اتفاق می‌افتد و البته باید برای فرا رسیدن تک‌تک این مراحل صبر داشته باشید.

همه‌ی این واکنش‌های متقابل میان نوزاد و شما نشان می‌دهند که او در حال برقراری ارتباط با شما است و از محیط پیرامونش آگاهی کسب می‌کند. زمانی خواهد رسید که درک می‌کند اگر رفتارهای توجه‌برانگیزِ اجتماعی از خود نشان دهد سایرین بیشتر به او توجه می‌کنند. وقتی کودک به پنج‌ماهگی می‌رسد برای لبخند زدنِ متقابل به فردی که به او لبخند زده، احساس اجبار می‌کند، انگار که این لبخند متقابل نوعی بازتاب غیرارادی است.

حتماً بخوانید: لباس نوزاد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

دقت کردن نوزاد به محیط اطرافش

نوزاد سالم درطول روز به مدت کمی آرام می شود و به محیط اطرافش توجه می کند. این کار نشان می دهد که او هشیاری کافی دارد و در حال مشاهده‌ی جهان پیرامون و آموختن از آن است.

نوزاد سالم در جستجوی الگوها، رنگ‌ها و حرکات است!

شاید شما ندانید که توانایی برداشتن نگاه از پنکه‌ی سقفی زمانی که به آن خیره شده‌ است نشانه‌ای از پیشرفت بینایی او است، اما همین‌طور است. قدرت بینایی نوزادان در هنگام تولد تقریبا یک‌پنجمِ فرد بزرگسالی است که بیناییِ نرمال دارد. نوزادان در ابتدا تنها قادرند اجسامی را ببینند که در فاصله‌ی ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری آنها قرار دارند، همان فاصله‌ای که زمان شیر دادنِ نوزاد، بین صورت او و شما وجود دارد. در یک‌ماهگی کودک می‌تواند تا حدود ۴۵ سانتی‌متری خود را هم ببیند. در دو‌ماهگی، بیشتر نوزادان الگوها، رنگ‌های درخشان و اشیای چرخنده مانند پنکه و آویزهایی که در اثر جریان باد حرکت می‌کنند را با چشم‌های‌شان دنبال می‌کنند. در این زمان که هنوز توانایی تشخیصِ رنگ‌ها یا ادراک عمق آنها کامل رشد نکرده است، رنگ‌های متفاوتِ در کنار هم که ایجاد کنتراست می‌کنند توجه نوزاد را به خود جلب می‌کنند.

نوزاد سالم - بی بی کالا

نوزاد سالم به صدا واکنش نشان می‌دهد!

هنگامی که نوزاد پا به این دنیا می‌گذارد قادر به شنیدن است، اما چند هفته طول می‌کشد تا بتواند صداهای نامرتبط و درهم زندگیِ خارج از رحِم را از صداهای دیگر جدا کند. درک نوزاد از اینکه برخی صداها جذاب‌تر از بقیه هستند در طی زمان رشد می‌کند، او پس از چند هفته می‌فهمد که صدای خسته‌کننده‌ی کولر آنقدرها مهم نیست که صدای خواهر بزرگ‌ترش وقتی ناگهان شروع به قَهقهه‌زدن کرده است. در نهایت این صدای موسیقی است که چه از دستگاه پخش چه از عروسکش به گوش برسد توجه کودک را به طور خاص به خود جلب می‌کند. زمانی که واکنش نوزادتان به صدا را با سَر برگرداندن و جست‌وجو کردنِ منبع صوت می‌بینید، باید بدانید که هم شنوایی او سالم است و هم کنجکاوی‌اش درباره‌ی صداهایی که می‌شنود رو به‌رشد است.

نوزاد سالم به تدریج کمتر گریه میکند و خواب منظم تری دارد!

با رشد سیستم عصبی نوزاد به تدریج خواب او منظم تر می شود و در طول روز نیز بی قراری های کم تری از خود نشان می دهد. اما اگر با گذشت زمان نوزاد شما هم چنان دائما بی قرار است و در به خواب رفتن مشکل دارد برای اینکه از وضعیت سلامت او بیشتر با خبرشوید حتما با یک متخصص کودک مشورت کنید.

حتماً بخوانید: چه چیزهای سلامت بارداری را به خطر می اندازد؟

اگر نوزاد قادر به تحمل وزن خود باشد

هنگامی که کودک یک ماهه یا کمی بیشتر است، ممکن است بتواند سر خود را مدت کوتاهی بالا نگه دارد. و زمانی که به سه ماهگی نزدیک می‌شود، ممکن است بتواند روی شکمش بخوابد و مدت زمان بیشتری سر خود را بالا بگیرد. این یکی از نشانه‌های عالی برای این است که نوزاد بر روی عضلات خود کنترل دارد و در نتیجه سعی می‌کند حرکات مختلف را انجام دهد. احتمالا کودک در شش ماهگی توانایی غلت زدن به طرفین را پیدا می‌کند و با کمک می‌تواند بنشیند. در یک سالگی می‌تواند سینه‌خیز برود، بایستد و با کمک راه برود. این‌ها همه از نشانه‌های یک کودک سالم هستند.

1 دیدگاه در “نشانه های نوزاد سالم چیست؟

  1. فهيمه صالحی گفت:

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *