سلامتی در بارداری, مجله اینترنتی

چه چیزهای سلامت بارداری را به خطر می اندازد؟

سلامت بارداری - بی بی کالا
عوامل مختلفی باعث به خطر افتادن سلامت بارداری می شوند که ما در این مقاله از بی بی کالا قصد داریم تا به معرفی این عوامل بپردازیم. با ما همراه باشید.

عواملی که سلامت بارداری را به خطر می اندازند!

نورهای مصنوعی هنگام خواب

محققان در سال‌های اخیر دریافتند که نگاه کردن به صفحه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با توجه به نوری که دارند باعث بر هم خوردن چرخه خواب می‌شود. ولی گویا این امر فراتر رفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن شب‌هنگام در معرض نورهای مصنوعی توانایی باروری را تحت تاثیر قرار داده و حتی در زنان باردار باعث اختلال در رشد جنین می‌شود. این قبیل نورها تولید هورمون ملاتونین را که به هورمون خواب معروف است، سرکوب می‌کند.
به خطر افتادن سلامت بارداری - بی بی کالا
علاوه‌بر این، ملاتونین در مجاری دستگاه تناسلی نیز تولید شده و به‌طور طبیعی مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به تخمک‌ها به‌ویژه در دوران تخمک‌گذاری می‌شود. در واقع، تولید مقدار ناکافی هورمون ملاتونین ساعت درونی بدن جنین در حال رشد را مختل می‌کند که در درازمدت باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

به خطر افتادن سلامت بارداری با کرفس

استفاده از کرفس در سه ماهه نخست بارداری ممنوع است و خوردن خورش کرفس یا سالادی که حاوی کرفس باشد منجر به سقط جنین می شود. این ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.

کلسترول

بالا بودن کلسترول خون علاوه‌بر اینکه سلامت قلب و عروق را به خطر می‌اندازد، روی باروری زنان نیز تاثیر منفی به‌جا می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بالا بودن کلسترول خون در زنانی که قصد بارداری دارند، باعث طولانی شدن آغاز باروری می‌شود ولی در صورتی که هر دو زوج کلسترول بالا داشته باشند، شانس باروری در آنها نسبت به زوجینی که کلسترول خون متعادلی دارند، کاهش می‌یابد.

مصرف مکمل های ویتامین A

ویتامین A در بسیاری از مواد غذایی به وفور یافت می شود. یافتن فردی که دچار کمبود ویتامین A باشد، بسیار نادر است و اگر شما در دوران بارداری، مقدار بسیار زیادی از آن را مصرف کنید، در این صورت، آن می تواند برای جنین، مهلک و خطرناک باشد و ممکن است باعث بوز نقص ها و ناهنجاری های مادرزادی در نوزاد یا سقط جنین گردد.
سلامت بارداری - بی بی کالا
در طی دوران بارداری، شما به مصرف 770 میکروگرم ویتامین A و در زمان شیردهی به مصرف 1300 میکروگرم از آن نیاز دارید و اگر درصدد ارزیابی این میزان بر اساس واحد بین المللی هستید، در این صورت می توانید ویتامین A را تا 10000 واحد بین المللی مصرف نمایید.

مصرف الکل در بارداری

مصرف هر نوع نوشابه الکلی در هر دورانی بخصوص دوران بارداری، مضر و خطرناک است. اگر شما در دوران بارداری نوشابه های الکلی مصرف کنید، در این صورت، الکل از طریق جریان خون به جفت انتقال می یابد و الکل بر جنین، همان تاثیر مضری را خواهد گذاشت که بر شما می گذارد اما به دلیل آن که جنین بسیار کوچکتر و هنوز در حال رشد است، الکل می تواند اثرات مهلکی بر او داشته باشد:
کودک شما ممکن است با سندرم الکل جنین (Fetal alcohol syndrome (FAS)) متولد شود یا اینکه دچار نقص ها و ناهنجاری های ذهنی و جسمی شود.

به خطر افتادن سلامت بارداری با اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن موضوعات مهمی هستند و در زنانی که قصد بارداری دارند ممکن است باعث اختلال در فرآیند تخمک‌گذاری و دوره‌های قاعدگی شود. در واقع، 12 درصد موارد ناباروری به مشکلات ناشی از چاقی و اضافه‌وزن مرتبط است.
سلامتی در بارداری - بی بی کالا
ولی از سوی دیگر، ‌کاهش وزن بیش از حد یا ورزش شدید نیز می‌تواند مانع از تخمک‌گذاری شده و باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اجتناب از مواد سمی و دفع آفات و از جمله رنگ ها

در سه ماهه اول دوران بارداری، سیستم عصبی جنین به سرعت در حال رشد است، بنابراین به ویژه اجتناب از مواد سمی و دفع آفات و گازها و بخارات سمی در این دوران بسیار مهم است.
برای آگاهی از وجود مواد سمی در شوینده های خانگی، برچسب موجود روی ظرف این مواد را بخوانید و در نظر داشته باشید که از شوینده ها و پاک کننده های طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه استفاده نمایید.
خانم های باردار باید از دسترسی به رنگ های لایه بردار اجتناب نمایند زیرا اگر خانه آنها در بیش از 30 سال پیش ساخته شده باشد، در این صورت احتمال آن که بعضی از لایه ها حاوی سرب باشند، زیاد است. تحقیقات و آزمایشات نشان داده است که سرب باعث آسیب به رشد مغزی و سیستم عصبی جنین می شود.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات و سیگار نه‌تنها خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و سرطان سینه را افزایش می‌دهد بلکه احتمال ناباروری را تا 13 درصد افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، زنانی که سیگاری نیستند ولی ساعت‌ها در طول روز در معرض دود سیگار قرار دارند، 36 درصد بیشتر از سایر زن‌ها دچار ناباروری می‌شوند.
به خطر افتادن سلامت بارداری - بی بی کالا

به خطر افتادن سلامت بارداری با آناناس

مصرف آناناس در مقادیر کم نمیتواند سبب سقط جنین در بارداری شود اما مصرف آناناس به مقدار خوردن یک کاسه آناناس تازه پس از بارداری به علت بالا بودن ویتامین سی و بروملاین در آن میتواند برای زنان باردار خطرناک باشد و باعث سقط جنین گردد.
مصرف آناناس در مقادیر بالا در سه ماهه اول بارداری دهانه رحم را نرم کرده و باعث خونریزی و در نهایت سقط جنین میشود. آناناس سبز تر و یا نارس تر دارای آنزیم پروتئولیتیک بیشتری است که نقش مهمی در شکستن پروتئینی دارد که جنین در مراحل ابتدایی بارداری از این پروتئین تشکیل شده است.

پاپایا

پاپایای کال و نرسیده حاوی آنزیم هایی مانند پاپائین است که این آنزیم ها به عنوان پروستاگلاندین و اکسی توسین عمل می کنند که در واقع منجر به زایمان زودرس و سقط جنین می شود. این میوه می تواند باعث اختلالاتی در جنین شود.
به خطر افتادن سلامت - بی بی کالا
این ماده بسیار خطر است و مصرف پاپایا منجر به انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می شود. پاپاین موجود در پاپایا خام سبب افزایش میزان تولید استروژن و مانع تولید پروژسترون میشود که رشد آندومتر را تحریک میکند.
سطح پایین پروژسترون ادامه بارداری را مختل می کند و در نهایت منجر به سقط میشود.پاپایا خام حاوی مقادیر بالایی از لاتکس میباشد که منجر به آزاد سازی پروستاگلاندین ها و اکسیتوسین شده و در نهایت به انقباض دیواره های رحم ختم میشود. هرگونه مصرف پاپایا در مراحل اولیه بارداری باعث سقط جنین میشود.

سونا، جکوزی و تخت های برنزه کننده

پوست بدن خانم های باردار به دلیل تغییرات هورمونی و حرارت اضافه شده از بدن جنین، آسان تر داغ می شود. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که خانم های بارداری که در اثر استفاده از سونا و جکوزی احساس گرمای شدیدی نموده اند، دارای نوزادانی با نقص ها و ناهنجاری های عصبی (ناهنجاری های عصبی هنگامی به وجود می آیند که مغز و نخاع به شیوه صحیحی تشکیل نشوند) شده اند. علاوه بر آن، خانم های باردار نباید از تخت های برنزه کننده استفاده نمایند زیرا پوست بدن آنها که در اثر بارداری کشیده شده است، در برابر سوختگی آسیب پذیرتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *