بهداشت و حمام نوزاد

نکاتی که باید درباره بهداشت کودک بدانید!

بهداشت و کودک

بهداشت و کودک دو واژه ای هستند که با یکدیگر رابطه تنگاتنگ دارند. وقتی نوزاد به دنیا می آید، مسئله بهداشت هم با او متولد می شود! شاید رعایت نکردن برخی از نکات بهداشتی برای شما مشکلات جدی ایجاد نکند ولی اگر از رعایت برخی از نکات بهداشتی برای نوزاد یا کودکتان طفره بروید، ممکن است مشکلاتی بزرگی برای کودکتان ایجاد شود.

از آن جایی که کودکان بیشتر با مادرشان سر و کار دارند، پیشنهاد می‌شود که مادران توجه زیادی به این مقاله داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که پدرها از مطالعه این متن غافل شوند.

بهداشت فردی برای همه ما حیاتی است ولی این موضوع برای کودکان حساسیت بیشتری دارد. آموزش درست و کامل کودک به وسیله مادران شکل می‌گیرد و با حمایت پدران تکمیل می‌شود. کودکان به دلیل حساسیت‌های بالا و در مسیر تکمیل شدن سیستم ایمنی بدن باید نکات زیادی را رعایت کنند که در این مقاله به برخی از این نکات اشاره می‌شود.

محصولات بهداشتی بیبی کالا در این زمینه از کیفیت و قیمت‌های خوبی برخوردارند که می‌توانید ملاحظه کنید.

بهداشت و کودک خارج از خانه

بهداشت

بهداشت و کودک در خانه

 کودکان بیشتر وقتشان را در خانه سپری می کنند. از این رو رعایت بهداشت کودکان در خانه اهمیت بالایی دارد. اگر بهداشت و کودک در خانه با یکدیگر دوستان صمیمی شوند، می توان از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی کودکان پیشگیری کرد.

1-برای رعایت بهداشت نوزادان حساسیت به خرج دهید

رفع نیازهای بهداشتی نوزادان در بدو تولد به طور کلی بر دوش مادران است البته که حضور پدران نیز کمک کننده است. پوست و بدن نوزادان در این سن بسیار حساس است و باید با آرامش و استفاده از مواد شوینده لطیف، نیازهای بهداشتی نوازاد را برطرف کرد. توجه به پوست نوزاد بسیار مهم است، برای این که نوزادان از تمیز شدن لذت ببرند، باید از وسایل مناسب استفاده کنید.

اگر درباره شست و شوی صحیح نوزاد جست و جو کنید، وسایل کاربردی فروانی مانند مواد شوینده پوست و مو، کرم‌های مناسب و… را پیدا می کنید. در مورد بهداشت نوزاد خود حساسیت به خرج دهید. برای رعایت بهداشت نوزاد، از روش‌های اصولی و برنامه‌ریزی دقیق استفاده کنید تا بهداشت نوزاد شما به بهترین شکل ممکن انجام شود.

2-شست و شوی صورت ، یکی از بخش های مهم رابطه بهداشت و کودک

صورت کودکان یکی از حساس ترین اجزای بدن آن هاست و نیاز به حساسیت خاصی دارد. استفاده از مواد شوینده مناسب پوست صورت به طوری که چشمان، بینی و دهان کودک در خطر نباشد، یکی از نکات مهمی است که باید رعایت گردد.

گوش کودکان نیز باید به روش مناسبی و با استفاده از وسایل مناسب تمیز گردد. دقت کنید که پوست کودکان حساسیت بالایی دارد و تماس مدوام پوست با آب و مواد شوینده کار درستی نیست. از همین رو برنامه‌ریزی در این باره بسیار مهم است.

شب‌ها قبل از خواب با استفاده از پنبه و کرم‌های مرطوب کننده، پوست کودکان خود را ماساژ دهید. شادابی صورت کودکان با رعایت بهداشت صورت حاصل می شود. شادابی صورت کودکانتان بر حال خوب کودکان شما تاثیرگذار است.

بهداشت کودک در خانه

بهداشت در خانه

3-موی سر کودکانتان را با دقت بشوئید

سر کودکان یکی از بخش های مهم رابطه بهداشت و کودک است! سر کودک بسیار حساس است. پس شست و شوی موی سر کودک باید با آرامش و با استفاده از شامپوهای مناسب انجام شود. سعی کنید نحوه شست و شوی صحیح موی سر را به کودکانتان یاد بدهید. بعد از استفاده از شامپو باید سر به خوبی ماساژ داده شود و سپس موی سر به طور کامل از شامپو پاک گردد.

توجه کنید که گرمی آب با توجه به میل کودک و مناسب با حس کودک تنظیم شود تا درکنار تمیز شدن لذت نیز ببرد.

4- بهداشت و کودک و حساسیت پوست کودکان

امروزه تنوع در تولید لوسین‌ها، شامپو، صابون، برای شست و شوی بدن بسیار زیاد است، انتخاب شوینده مورد نظر باید بر اساس ویژگی‌های پوست کودک انجام شود. پوست کودکان حالت‌های متفاوتی دارد. پوست کودکتان هر کدام از حالت های نرم و خشک یا چرب را که داشته باشد، باید به نوعی ویژه تمیز گردد.

پس دقت به حساسیت پوست کودکان مهم بوده و سلامت پوست سبب حس خوب در کودکان می‌گردد.

5-لباس‌های کودکان

کودکان بعد از عبور از دوران نوزادی خویش در مرحله کشف دنیای پیرامون خودشان هستند و انرژی زیادی برای این کشف و شهود صرف می‌کنند. به بازی‌های کودکان نیز باید توجه شود. طبیعی است لباس‌های کودکان بر اثر جنب و جوش زیاد و بازیگوشی های کودکان کثیف می شود. این جاست که بهداشت و کودک و بازی کودکان به یکدیگر گره می خورد!

نظافت لباس‌های کودکان دارای اهمیت بسیاری است چرا که با سلامتشان رابطه‌ی مستقیم دارد. به مادران نیز توصیه می‌شود که تمیزی لباس‌های کودکان را جدی بگیرند و به صورت مداوم  آن را بررسی کنند تا صورت نیاز به شست و شو این کار را انجام دهند.

بهداشت کودک

بهداشت نوزادان

6-دهان و دندان کودک

مسواک زدن و تمیزی دهان از نکاتی است که باید از همان کودکی به کودکان آموزش داده شود، با آموزش درست، این کار مهم به عنوان عادتی در ذهن کودکان جای می‌گیرد.

توجه به سلامت دهان و دندان از نکاتی است که بر در زیبایی و بالا بردن اعتماد به نفس کودک در آینده تاثیر می‌گذارد.

بهداشت و کودک خارج از خانه

داشتن برنامه آموزشی جامع برای کودکان در زمینه بهداشت امری حیاتی است. چرا که سلامت کودک و سایر افراد خانواده را در بر می‌گیرد. از این رو علاوه بر بهداشت در خانه، موضوع بهداشت خارج از خانه نیز بسیار مهم است.

کودکان باید یاد بگیرند که رعایت نکات بهداشتی در بیرون چه بسا مهم‌تر از داخل خانه است. در این روزها که با ویروس کرونا سر و کار داریم، این موضوع مهم‌تر از پیش شده است. عضوی که معمولا در معرض آلوده شدن به ویروس و میکروب است، دست‌های کودک است. بنابراین باید به کودکان یاد بدهیم که بی دلیل به هر چیزی دست نزنند.

بهداشت کودک خارج از خانه

بهداشت خارج از خانه

استفاده از ماسک و استفاده از الکل برای ضد عفونی کردن دست‌ها، دوش گرفتن پس از ورود به خانه، شستن جوراب‌ها و موارد بهداشتی دیگر از جمله مواردی هستند که رعایت آن سلامت کودک شما را تضمین می‌کند.

سخن آخر

مفهوم بهداشت موضوعی است که باید در کودکی آموزش داده شود. جدای از سلامت فردی، سلامت دیگران نیز که در برخورد با ما هستند تحت تاثیر است. رعایت نکات بهداشتی در دوران کودکی نسبت به بخش های دیگر زندگی اهمیت بیشتری دارد چرا که کودکان بیشتر حساس هستند.

1 دیدگاه در “نکاتی که باید درباره بهداشت کودک بدانید!

  1. eb.mehrdad@gmail.com گفت:

    واقعا جالب و مفید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *