آموزش, خبر, سلامت نوزاد, کالای خواب نوزاد, مجله اینترنتی

خواب نوزاد و علت بی خوابی کودک

خواب نوزاد

خواب نوزاد در ماه های اول تولد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که زمان خواب نوزادان در چند هفته ی اول تولد، 16 تا 18 ساعت در طول شبانه روز میباشد. نوزادان از این میزان خواب شان تنها یک بازه زمانی 3 تا 4 ساعته را عمیق می‌خوابد. نوزادان تازه به دنیا آمده، معمولا در طول روز می‌خوابند و  شب‌ها بیدارند. علاوه بر اینکه مراقبت از سلامت روانی کودک به خصوص خواب او بسیار مهم و ضروری میباشد، این شب زنده داری های نوزادان برای والدین به خصوص والدین شاغل بسیار دردسرساز و ناراحت کننده است. حال میخواهیم به علل این بی خوابی های نوزادان دلبند بپردازیم.

علت بی خوابی نوزاد چیست؟

علت بی خوابی نوزادان - <a data-ail=خرید سیسمونی نوزاد Infant insomnia” width=”540″ height=”662″ />عوامل زیادی می تواند باعث بی خوابی نوزادان باشد که باید با دقت به آن ها توجه داشته باشیم. خواب نوزاد دارای حساسیت بالایی است که به واسطه ی عوامل زیادی چون

  • نور زیاد در فضای اتاق
  • سرو صدای بیش از حد
  • گرسنگی
  • جای خواب نامناسب و…. بهم میریزد.

از طرفی شیر مادر سریع هضم میشود، پس نوزاد شما باید هرچند ساعت یکبار غذا بخورد. کودک در 6 ماه اول تا زمانی که غذاهای کمکی نمی‌خورد، بیشتر در طول شب بیدار می‌شود.

نوزاد شما در ۷ تا ۱۰ روزگی، ۳ هفته، ۶ هفته، ۳ ماه، ۶ ماه و ۹ ماهگی در سن رشد است. در این زمان بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی خواهد کرد.

چرا نوزادان در خواب گریه میکنند؟

بچه ها یکی دوبار در طول شبانه روز بیدار می‌شوند، اما بیشتر آنها می‌دانند چگونه خود را به خواب بزنند و دوباره بخواب بروند. اما در بسیاری از مواقع دیده شده، نوزادان با گریه از خواب می پرند.

عوامل متعددی می تواند موجب این امر شود که نوزاد در خواب گریه کند. والدین باید در دو بخش محیطی و رفتاری عامل گریه کردن نوزاد خود را بررسی کنند.

این پدیده می تواند علتی در بخش رفتاری نوزاد شما باشد. بخاطر اینکه نوزاد نمی تواند سریع از خواب سبک به خواب عمیق برود. برای همین با گریه از خواب بیدار میشود.

از عوامل محیطی می توان به جای خواب نوزاد اشاره کرد. ممکن است نوزاد مدام در حالتی خوابیده باشد و دچار گرفتگی عضله شود یا دمای اتاق برایش بسیار گرم یا بسیار سرد باشد.

 

 

مشکلات والدین با تشخیص علت گریه شبانه نوزاد و بی خوابی اوچطور می توانیم علت گریه کودکمان را تشخیص دهیم؟

والدینی که به تازگی پدر و مادر شده باشند بیشتر با این موضوع مشکل دارند. از آنجایی که ممکن است تعذیه نوزاد درست نبوده و یا تایم تعویض پوشکش رسیده باشد. پس توجه به موارد متفاوت مهم و ضروری است چرا که باید والدین عاملی که باعث به هم ریختن خواب نوزاد می شود را شناسایی کنند.

بعضی بی خوابی های نوزاد، می‌تواند مشکلاتی را در سلامت او نشان بدهد. کودک در صورتی که کوچک ترین مشکلی در رابطه با گاز، رفلاکس، کولیک، سرماخوردگی، دندان درد و سرفه داشته باشد، در بی‌خوابی خود را نشان می‌دهد.

نوزادی که کوچک ترین سرماخوردگی یا عفونت تنفسی داشته باشد، با سرفه از خواب بیدار می‌شود. در چنین وضعیتی می‌توانید از یک مرطوب کننده هوا مانند بخور در اتاق استفاده نمائید. ناراحتی‌های دیگر مانند درد معده یا درد بخاطر نفخ کردن، مالیدن آب گیاه آنغوزه * می‌تواند مفید باشد.

محیط ناآرام و پر سرو صدا می‌تواند علت بی خوابی و گریه نوزاد باشد. نوزادتان را در یک جای مشخص بخوابانید یا در صورت جابه جایی، سعی کنید شرایط مشابه مانند دما، نور، صدا و غیره را مهیا کنید. پوشک مرطوب نیز می‌تواند نوزاد شما را در اواسط شب بیدار کند.

نوزاد در صورتی که بیش از حد خسته باشد نیز نمی‌تواند بخوابد. نوزاد را در زمان های مناسب بخوابد تا بیش از حد خسته نباشد. همچنین اگر غروب یا عصر او را بخوابانید، شب به سختی به خواب می‌رود. بنابراین وقتی صبح یا ظهر در حال چرت زدن است، او را بخوابانید.

نور خورشید و قرار دادن نوزادان در معرض نور آفتاب باعث می‌شود که آن ها ریتم شبانه روزی خود را تنظیم کنند و شب‌ها طولانی‌تر بخوابند. هوای تازه و نور برای جذب ویتامین دی بسیار خوب و مفید است.  همچنین به هنگام شب نوزاد را از نورهای مصنوعی دور کنید و برای او جای مناسبی جهت خواب فراهم کنید.

شما می‌توانید با ماساژ دادن، در آغوش گرفتن و نوازش، حمام گرم، به خود چسباندن و… در نوزادتان ایجاد آرامش کنید. پس از چنین آرامشی معمولا کودک تمام طول شب را می‌خوابد و صبح با انرژی از خواب بیدار می‌شود.

در طی ماه‌های 6 تا 8 ماهگی اضطراب جدایی از والدین شروع می‌شود و می‌تواند تا 5 سالگی ادامه داشته باشد. در این وضعیت نوزاد در طول شب چندبار بیدار شده، گریه می‌کند و حاضر نیست دوباره بخوابد.

شما باید کودکتان را تشویق کنید تا خودش بعد از بیدار شدن آرام شود. وقتی نوزادتان در شب بیدار شده و گریه می‌کند، کمی در اتاق بمانید و به تدریج اتاق را ترک کنید. سعی کنید به کودکتان اطمینان بدهید که دوباره به او سر خواهید زد.

ممکن است نوزاد شما پس از یادگیری سینه خیز، لگد زدن، غلت زدن، نشستن یا ایستادن هیجان زده باشد و حتی در هنگام خواب در حالت امتحان کردن و تمرین باشد. شما می‌توانید در چنین شرایطی در طول روز زمانی را برای تمرین کردن و خالی کردن هیجانش به او بدهید و به تشویق او بپردازید. شب ممکن است برای کمک خواستن شما را صدا بزند یا گریه کند، چون به احتمال زیاد به حالتی گرفتار شده و نمی‌داند چطور از آن خلاص شود.

تنظیم زمان خواب نوزاد

چگونه زمان خواب نوزاد خود را تنظیم کنیم؟

والدین باید به این نکته آگاه باشند که تنظیم زمان خواب نوزاد یک امر ضروری و مهم به حساب می آید. در این رابطه مادر ها باید بدانند کودک شان چه وقتی نیاز به خواب  دارد.

برای مثال می توان به نشانه هایی دقت کرد:

  • نوزاد چشم هایش را بمالد
  • گوش های خود را بکشد
  • بی حوصله  و بی قرار باشد.

از نکات دیگر می توان به این که نوزاد در طول روز کمتر بخوابد تا بتواند شب خواب عمیق تری را تجربه کند. در این حالت نوزاد خواب با کیفیت تری را تجربه میکند.

میزان خواب نوزاد چقدر است؟

در رابطه با میزان خواب نوزاد می توان به چند نکته اشاره کرد. اما این موضوع  را نمی توان در رابطه با همه ی نوزادان یکی دانست چون کودکان با یکدیگر متفاوتند. از همین رو ممکن است زمان خواب برخی بچه ها دو ساعت، کمتر و یا بیشتر باشد. از اینرو مادران باید توجه داشته باشند که انرژی نوزاد را در طول روز تخلیه کنند. با بازی کردن ، حرف زدن،  شوخی و خنده ، محیطی شاد و آرام و بدون تنش برای خواب کودکان خود آماده کنند.

پدیده خواب و زمانی که فضای خواب را تجربه می کنیم، به شکل حیاتی در سلامتی روح و جسم ما تاثیر گذار است، پس به سادگی می توان دریافت که توجه دقیق و اصولی به خواب نوزاد لازم و مهم است. چرا که نوزادان به مراتب حساس تر از انسان های بالغ هستند. اگر چنانچه اختلالی در خواب آن ها ایجاد گردد سبب بروز مشکلات زیادی در رفتار و روح نوزاد خواهد گذاشت.

 

خواب کافی در سلامت روحی و روانی نه تنها کودکان بلکه تمام انسان ها تاثیر بسیاری دارد. چرا زمان خواب بسیار اهمیت دارد؟

چون روانشناسان معتقد هستند که خواب شب بسیار مفید و ضروری بوده و خوابیدن در طول روز نمی تواند جایگزین مناسبی برای خواب شب باشد.

از همین رو به شما والدین عزیز پیشنهاد می کنیم تا با مطالعه ی درست  و دقیق تمام نکات اصولی و لازم در رابطه با خواب نوزاد را آموخته و مورد توجه قرار دهید تا از سلامت روحی نوزاد خود محافظت کرده و خدای ناکرده دچار مشکلات جدی نشوید. درباره این موضوع مطالعه ی این مقاله بسیار کمک کننده است و هم چنین با مراجعه به فروشگاه بیبی کالا ، می توانید محصولات با کیفیت و عالی را برای خواب کودک خود انتخاب کنید.

درمان بی خوابی نوزادان و تنظیم زمان خواب نوزادچرا که

محصولات خواب میتواند گزینه مناسبی برای کودکان بی خواب و کم خواب یا بد خواب شما باشد.

همینطور ساختن محیطی مفرح و راحت برای نوزادان خود با کمک فروشگاه بیبی کالا امری آسان و دل پذیر است. به شما این اطمینان را می دهیم که می توانید برای خواب نوزاد عزیز خویش هر آنچه که نیاز دارید، پیدا کنید. توجه داشته باشید محیطی که نوزاد در آن به خواب می رود عاملی تاثیر گذار و مهم بوده پس نمی توان ساده از کنارش عبور کرد.

نکات کلیدی برای درمان بی خوابی نوزاد

  • پیش از هر چیز بهتر است علت بی خوابی نوزاد خود را پیدا کنید.
  • برخی از نوزادان با صداهای متناوب که شبیه به صداهای داخل رحم است بهتر به خواب می‌روند. بنابراین می‌توانید این روش را برای به خواب رفتن فرزند خود امتحان کنید و صداهای متناوب ایجاد کنید.
  • ارتباط چشمی طولانی مدت با نوزاد او را هیجان زده می‌کند. بنابراین هرگز پیش از خواب با نوزاد ارتباط چشمی طولانی برقرار نکنید.
  • کودک را قبل از خواب خوب سیر کنید و به او شیر بدهید تا در طول شب کمتر بیدار شود.
  • بهتر است تخت کودک خلوت باشد. اسباب‌بازی‌ها و بالش و ملحفه‌های اضافی علاوه بر این که برای نوزاد خطرناک است و احتمال خفگی را بالا می‌برد، باعث ناآرامی و آشفتکی کودک قبل از خواب می‌شود.
  • حمام بردن نوزاد قبل از خواب و دوش آب گرم به آرام شدن او و خواب راحت کمک می‌کند.
  • از خوشبو کننده‌های طبیعی برای اتاق کودک استفاده کنید. می‌توانید چند قطره  روغن طبیعی و یا گلاب را بر روی دستمال ریخته و کنار تخت کودک قرار دهید.
  • کودک خود را قبل از خواب نوازش کنید و دستتان را روی شکم، بازوها و سر کودک به آرامی و یا مهربانی حرکت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *